Youngpwr

Interview: Wat doe je bij een creatief bureau?

 5 minuten lezen

Lichting is het nieuwe creatieve bureau van Scholieren.com. Lichting maakt online content en campagnes voor bedrijven voor jongeren. En natuurlijk wordt alle content geproduceerd door jongeren. Dat vinden wij leuk. Daarom sprak Youngpwr met Wayne de Boer (23) en David Weel (21). Deze jonge talenten zijn de gepassioneerde leiders van dit nieuwe bureau. Roos Smesters (commercieel directeur) was ook bij het interview aanwezig.

Wie zijn jullie?

"Ik ben Wayne, 23 jaar, net afgestudeerd voor de studie Media en Cultuur en ik ga na de zomer beginnen aan mijn master Media & Creative Industries."

"Ik ben David, 21 jaar, ik zit in het derde jaar van de studie Communicatiewetenschap."

Welk bedrijf hebben jullie opgericht? Wat is jullie rol?**

"Samen met Scholieren.com hebben wij het bedrijf Lichting opgericht. Lichting is een creatief bureau dat online content en campagnes maakt voor en door jongeren met de focus op het brengen van een zinvolle of maatschappelijke boodschap." David is de creatief strateeg en Wayne is de producent.

Hebben jullie iets aan je opleiding gehad als je kijkt naar wat je nu doet?

"Niet als je kijkt naar wat we nu dagelijks doen. Een universitaire studie is heel wetenschappelijk. Het werk wat wij nu doen, filmen, monteren, editen, schrijven, dat leer je alleen in de praktijk door het gewoon te doen. Waar onze studie wel bij geholpen heeft is het kijken naar verschillende perspectieven. Hoe zet je de doelgroep het beste in beweging? En de studie helpt ook bij het maken van goede media-analyses en creatieve keuzes. Wat werkt wel en wat werkt minder?"

Welke opleiding adviseren jullie jongeren te doen als ze willen doen wat jullie nu doen?

"Eigenlijk is dat niet echt een echte opleiding. Heel veel ervaring op doen in de praktijk naast je opleiding is gewoon het allerbelangrijkste. Neem daarin zelf het initiatief, ga dingen maken."

Wilden jullie dit werk op de middelbare school ook al doen?

Wayne: “Ik wist al direct dat ik iets met Film wilde doen. Daar heb ik ook mijn studie op uitgezocht.”

David: “Ik wisselde in interesse in fotografie, filmen en blogs schrijven. Ik zag wel een rode draad. Verhalen vertellen. Daarom heb ik op basis daarvan de studie Communicatiewetenschap gekozen."

Vonden jullie het moeilijk om een leerzamere bijbaan te vinden?

"Wij hebben eerst gewerkt in de horeca. Dat was leerzaam, maar niet voor wat we wilden gaan doen. Wayne zocht net zo lang online tot hij de leerzame bijbaan vond bij Scholieren.com. Wayne: “Ik stuurde vijf jaar geleden een mail naar de toenmalige hoofdredacteur, maar omdat zij op een lange vakantie was, moest ik wel drie maanden op een positief antwoord wachten.” David produceerde op jonge leeftijd al veel video’s en zo is hij gespot door Wayne die toen al bij Scholieren werkte."

Wat houdt jullie functie in, wat doen jullie eigenlijk de hele dag?

"David is dagelijks bezig met het spotten van trends. Wat houdt jongeren bezig, wat speelt er, welke campagnes werken, welke niet? Ik praat met klanten. Welke boodschap willen zij overbrengen. We brainstormen samen met het team en maken daar een plan voor. Als het plan klaar is pakt Wayne het met het productieteam over om uit te voeren. De campagne te produceren. Video’s, fotoseries, social content, teks, podcasts en alles wat daarbij komt kijken. Wayne begeleidt jongeren, geeft ze tips en helpt ze met de planning. Hij is ook altijd bij de draaidagen voor de video’s aanwezig om te helpen waar nodig. Wayne begeleidt het team totdat de productie af is en aan de klant gepresenteerd kan worden."

Wat vinden jullie het leukst aan dit werk?

David: “Een idee vormgeven tot een echt mediaproduct dat werkt. En dat met jongeren maken, dat vind ik echt heel tof.”

Wayne: “Dat ik jongeren iets kan leren, dat ik ze een stap verder kan brengen in hun carrière.”

Hoeveel vrijheid krijgen jullie van jullie baas?

"Heel veel vrijheid! Eigenlijk zijn we zelfsturend. Natuurlijk bepalen we samen de strategie. Maar binnen deze kaders mogen we alles zelf beslissen. Roos is voor ons geen baas hoor. We werken echt samen."

Waar werken jullie normaal gesproken?

"Eigenlijk overal. Thuis, op kantoor, op locatie als we filmen, bij klanten. Dat wisselt elke dag!"

Waar zijn jullie tot nu toe het meest trots op in jullie baan?

Wayne: “Dat ik bij Scholieren een videoredactie hebben opgezet. Toen ik startte in 2014, deden we nog bijna niks met video. Ik gaf toen aan dat we daar wel iets mee moesten doen. Dat mocht ik opstarten en inmiddels hebben we een videoredactie en een goedlopend YouTube-kanaal. Nu is er zelfs een eigen creatief bureau. Ja, daar ben ik echt trots op!”

David: “Op de podcast Studententijd. We wilden al een tijdje ook iets doen voor studenten. Omdat het voor scholieren in de Corona-crisis moelijker was zich te oriënteren op een studie en kennis te maken met het studentenleven, zijn we de podcast Studententijd begonnen. We hebben al tien afleveringen opgenomen en ze gaan heel goed!”

Roos van scholieren (de “baas” van Wayne en David) voegt spontaan toe: “En ik ben ook heel trots op wat Wayne en David doen voor Scholieren. Ze zijn echt super talentvol. Jong begonnen en nu vier jaar later dit resultaat. Ongelooflijk goed. We zijn echt super blij me ze!”

Wat vinden jullie het moeilijks om te doen in jullie baan?

Wayne: “Jonge mensen aangeven dat iets niet goed gaat. Of ze vertellen dat ze uitgeroeid zijn bij ons en door moeten op eigen benen. Dat wil ik heel zorgvuldig doen. Ik wil nooit het zelfvertrouwen of de motivatie aantasten, ze zijn er immers om te leren.”

David: “Klanten vertellen dat hun idee niet helemaal in lijn is met wat jongeren willen. Soms moeten we klanten echt stap voor stap meenemen in hoe het werkt. Dat is natuurlijk niet gek, want onze klanten zijn vaak wat ouder en hebben nog nooit van TikTok gehoord. Dus dat moet je ze wel even rustig uitleggen hoe dit werkt en dat het echt heel belangrijk is dat ze ook daar met hun merk aanwezig zijn, maar wel op de juiste manier”

Wat moet je echt goed kunnen voor dit werk?

"Creatief zijn, goed communiceren, loyaal zijn, afspraken nakomen, deadlines halen, initiatief nemen, zelfstandig en proactief zijn en natuurlijk fouten durven maken!"

Wat is jullie “hairy goal”? Wat willen jullie bereiken op de top van jullie carrière?

Wayne: “Een filmprijs winnen voor mijn 30ste!”

David: “Mooie, grote campagnes maken die een grote maatschappelijk impact hebben.”

Wat verdiend iemand die start met het werk wat jullie doen?

"De meest videoproducers of content producers zijn zelfstandig ondernemers. Die werken met een uurtarief. Een startende videoproducer met een beetje ervaring verdiend al gauw bruto tussen de 30 en de 50 euro per uur."

Wat is jullie beste tip voor iemand die voor de keuze staat: Wil ik doorstuderen, of ga ik aan het werk?

"Ga aan het werk. Een master of andere opleiding doen kan altijd nog. Je leert zoveel meer in de praktijk en je krijgt een veel beter beeld van wat voor banen er allemaal bestaan."

Hoe houden jullie jezelf gezond/in balans?

"Het werk geeft ons al energie. Wij kunnen non-stop doorgaan. Maar onze “baas” remt ons zo nu en dan af. We proberen vaak na te denken of iets echt nu moet of dat het ook morgen kan. En als het morgen kan, dan gaan we lekker even op de racefiets of sporten. Ieder voor zich hoor."

Welk boek, podcast, webinar of blog raad jij jongeren aan en waarom?

"Natuurlijk onze nieuwe podcast Studententijd. Daar zijn wij zo trots op!"

Suzan SchoutenFounder @ Youngpwr