Youngpwr

Interview: Kirsten is free lance sociale media strateeg

 4 minuten lezen

Kirsten Jassies is ondernemer en dé Instagramexpert van NL voor de zakelijke markt. Ze werkt als strateeg, social media trainer en ze schreef twee boeken. In Beeld met Instagram en Instaproof samen met beautyblogger Joyce Nafzger. Kirsten spreekt op verschillende social media congressen. Ze deelt al haar kennis op het gebied van vloggen, content maken, marketing, shopping, Stories, IGTV, Influencers & Influencer marketing, TikTok en Visuele social media. Meer over Kirsten lees je in het onderstaande interview.

Wie ben je?

Ik ben Kirsten Jassies, 45 jaar, en als zelfstandig ondernemer geef ik instagram en influencer trainingen en presentaties.

Welke opleiding heb je gedaan?

Ik heb confectiekunde gestudeerd, toen bekend als HTS mr. Koetsier. Ik leerde o.a. hoe je een pak moet naaien, hoe je een bedrijf moet managen en hoe je stoffen kunt herkennen. Inmiddels heet de school het Amsterdam Fashion Institute. Ik geef daar sinds 6 jaar les aan de Fashion Branders.

Heb je daar iets aan gehad als je kijkt naar wat je nu doet?

Ik wilde graag doorstuderen, ik ben gek op nieuwe dingen leren, en heb een leuke tijd gehad op kamers in Amsterdam. Die tijd zou ik niet willen missen. Maar inhoudelijk heb ik niet zoveel aan de opleiding gehad.

Welke opleiding zou jij jongeren adviseren als zij willen gaan doen wat jij nu doet?

Mijn vakgebied nu is eigenlijk online communicatie. Hiervoor zou ik een communicatie of journalistieke opleiding adviseren. Wanneer je meer richting marketing en adverteren wilt zou ik denk ik commerciële economie gaan studeren en letten op genoeg aandacht binnen de opleiding voor ecommerce.

Welk(e) bedrijf/bedrijven heb je opgezet? En wat is jouw rol?

Ik heb heel lang voor uitgever Sanoma gewerkt, die van Donald Duck en de Libelle. Daar heb ik onder andere een influencernetwerk opgezet, deze heette Blogtoday. Daar heb ik gewerkt met o.a. Negin Mirsalehi, Jelly en Nikkie Tutorials.

Waarom heb je gekozen voor het ondernemerschap?

Omdat mijn visie niet aansloot bij die van het bedrijf. Ik wil altijd een stapje verder zijn dan de meeste bedrijven dat zijn. Ik wil zelf bepalen waar ik heenga als ondernemer en bepalen wie mijn klanten zijn. Ik heb een sterke overtuiging wat betreft duurzaamheid en dierenleed en zou nooit werken voor bedrijven die daarmee te maken hebben.

Heb je ooit als werknemer gewerkt? Wat is het verschil?

Ik heb 15 jaar in dienst gewerkt. Dat was heel goed voor mij omdat ik veel verschillende jobs heb gehad en uiteindelijk mijn roeping heb gevonden. Daarnaast heb ik een groot netwerk kunnen opbouwen door bij een groot bedrijf te werken, dat komt me als ondernemer heel goed uit, ik word nog altijd veel ingehuurd door oud-collega’s, net als Suzan Schouten, de oprichter van dit platform, Youngpwr.

Hoe ben je ooit begonnen met ondernemen?

Ik zat niet lekker in mijn plek het laatste jaar bij Sanoma en mocht dit onderzoeken met een coach. Zij zei vanaf de start al dat het traject zou opleveren dat ik ofwel ontslag zou nemen ofwel naar een hogere functie zou doorgroeien. Het eerste heb ik na 6 sessies gedaan. Ontslag nemen. Beste beslissing ooit.

Hoeveel heeft het je gekost om te starten als ondernemer?

Het koste geen geld om te starten, want ik lever diensten. Ik heb bijna geen kosten, want ik heb ook geen kantoor. Ik kan niet opschalen als bedrijf, omdat ik ook geen personeel wil. Ik kan alleen mijn tarieven af en toe omhoog gooien.

Wat vind je het leukst aan ondernemen?

Dat ik helemaal zelf mijn tijd in kan delen. Als ik een dag geen zin heb om te werken, dan doe ik dat niet. Maar dat komt niet zo vaak voor hoor, ik vind mijn werk veel te leuk. Vooral online onderzoek doen naar Instagram en andere social media kanalen, dat kan ik altijd en overal doen. Lezen, lezen, lezen en vervolgens verwerken door erover te schrijven.

Hoe heb je ooit je eerste klant binnen weten te halen?

Mijn eerste klant was de KLM. De dame die mij inhuurde kende mij van Sanoma. Dat gold ook voor Eneco. Het netwerk van Sanoma werkt heel goed voor mij.

Welke marketingactiviteiten werken voor jou en welke niet?

LinkedIn en Instagram, dat zijn mijn marketingkanalen. Ik heb veel volgers op beide kanalen en daar komen de meeste klanten vandaan. Verder spreek ik ook op veel congressen en geef ik webinars. Daar komen ook veel klanten vandaan.

Welke advies kun jij jonge starters geven?

Zoek iets wat je heel erg leuk vindt om te doen, zodat het niet voelt als werken. En start gewoon, denk niet teveel na. Het leren gebeurt in het werkveld zelf. Fouten maken we allemaal, als je ze maar erkent en even bij stil staat. En dan hup, weer door.

Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend en hoe zorg je ervoor dat dat zo blijft?

Ik ben een van de eerste Nederlandse Instagramexperts. Ik schreef al artikelen over Instagram in 2011, dus als je instagram expert googelde kwam mijn naam naar boven. Omdat ik veel in de media verschijn voor interviews op radio en televisie, ben ik heel zichtbaar en weten veel mensen die ik ben en wat mijn expertise is.

Wat is de grootste fout die je ondernemers ziet maken? Of die je zelf hebt gemaakt?

Dat ik soms mijn mond moet houden, niet alles moet vertellen. Ik ben veel bedachtzamer geworden dan vroeger en dat werkt veel beter. Niet overal meteen een mening over hebben, maar eerst luisteren. Bij andere ondernemers zie ik dat ze weinig weggeven van hun kennis tot je ervoor betaald. Ik denk dat je beter heel veel gratis (kennis) kunt weggeven, dat je zo veel meer klanten krijgt en houdt.

Waar moet iedere jonge ondernemer volgens jou in investeren?

In kennis en ervaring. Pak alles aan, drink kopjes koffie met mensen die je interessant vindt en lees en praat veel over het onderwerp dat jou interesseert.

Waar ben je trots op?

Ik ben trots op een goed lopend bedrijf met meer dan een ton omzet per jaar. Doe ik helemaal zelf!

Wie is jouw grote voorbeeld? Waarom?

Ik vind heel veel mensen goed in wat ze doen en iedereen doet het anders. Vooral mensen die echt zichzelf zijn en hun verhaal goed kunnen vertellen op social media bewonder ik.

Dokter Heleen van: instagram.com/makesciencework

Laura en haar duurzame verbouwing: instagram.com/lauraenjames

Welke eigenschap heb je absoluut nodig als ondernemer?

Passie voor wat je doet. En de onzekerheid aankunnen die er soms bij komt kijken.

Hoe zorg je dat de werkdruk niet te groot wordt? Hoe hou je balans?

Ik verkoop vaker nee tegenwoordig zodat ik niet meer dan 3 of 4 trainingen en presentaties in een week hoed te geven. Verder door te sporten, mediteren, met vrienden af te spreken en als het heel toch heel druk is te regelen dat je niet hoeft te koken als je thuiskomt.

Welk advies wil jij jongeren geven om in balans te blijven?

Doe wat je leuk vindt, maar zorg ervoor dat vrije tijd heilig is. Sporten is heel erg belangrijk: goed voor je lijf en het leegmaken van je hoofd.

Welke business boek, blogs, webinars of podcast moeten jongeren lezen/luisteren/kijken?

Ik ben fan van 2 podcasts die ik wekelijks luister: En podcast over media met Alexander Klopping. Over alles nieuwe digitale ontwikkelingen in tech, communicatie en media. Daarnaast luister ik naar de Machine, een podcast van 3voor12 over de muziekwereld. Er zijn er superveel, luister er een aantal en blijf dan trouw aan een die vaker verschijnt, dan wordt het nog leuker. Daarnaast gebruik ik nog altijd Twitter om mijn favoriete websites te kunnen scannen: The Next Web, de New York Times, The Guardian, Mashable en Techcrunch.

Wat is het gemiddelde uurtarief van een startende freelancer in jouw branche?

Als je bijvoorbeeld als social media redacteur aan de slag wilt denk ik dat je aan een dagtarief van 250 euro kunt denken.

Suzan SchoutenFounder @ Youngpwr